31 Aralık 2013 Salı

KENDİN OLAMAMAK

Kendini ait olmadığı bir yere hapsetmek niye? Olmadığı gibi biri gibi görünerek,bu yüzden güzel sözler duyunca sevinmek niye? Gerçek övgüler değil ki onlar.
Öyle çok var ki böyleleri. Yaşları küçük ya da büyük. Dinlemediği müziğin,sanatçının bir delisi gibi davranmak,iki tane futbolcunu bildiği takım için ölebilmek?...
Yani bir insan seni dinlediğin müzikten dolayı seviyor,seni üstün görüyorsa sen daha çok ondan kaçmalısın. Sen bir de onların yanına gidiyorsun.
Dinleme Nirvana,Teoman... Ne olacak? Bir eksiklik mi bu? Salt dinlediğin müzikten dolayı havalı mı oluyorsun sen? Senin iyi olmanı sağlayacak tek neden bu mu? Öyleyse bu şarkıları sevmeye zorla kendini.
Bir yere ait olma çabası... Ait olmadığın bir yere ait olma çabası. Kendin olmak çok mu güç?
Ben sevmiyorum Duman,dinlemiyorum. Hadi büyültün bu yazıyı,herkesin gözüne sokarcasına. Çünkü ''sevmediğin bir şeyi dinlememek'' suç.
Sonra da ön yargı çok kötü bir şey ya,deyin. Yargılanmaya karşı çıkarsınız,bir insanı salt müzik zevkiyle bile aşağılayabilirsiniz.
Ön yargıya karşısınızdır;ancak bir sanatçının iki şarkısını beğenmeyince dünyanın en kötü şarkıcısı ilan edersiniz. Geçtim hayranlarını,yalnızca onu dinleyenleri bile kötülersiniz. Zekasına bile laf edersiniz.
Yalnızca sizin müzik zevkleriniz,yalnız sizin film zevkleriniz,yalnız sizi dizi,kitap zevkleriniz,yalnızca sizin güzel-yakışıklı kıstaslarınız doğrudur.
Kendinizi herkesten farklı gibi görürsünüz,bu farklılığı da bir üstünlük konusu yaparsınız.
Dahası iki şarkı dinlemekle farklı olunmayacağını anlayamamışsınız.
Ve de, hepiniz farklıysanız ve bu ''farklı'' kişilerin sayısı çoksa farklılık da farklılık olmuyor artık.Aman hadi çabuk sıradanlaşın,öyleyse azınlıkta kalmalısınız siz. Böyle yaparak çoğunlukta olmayı seçmişsiniz,azınlıkta olduğunu sanarak.
Dışlanmaktan konuşursunuz,sonra bulursunuz Facebook'tan falan birinin bir görselini,paylaşır da paylaşırsınız. Dalga geçersiniz,aşağılarsınız. Çünkü sizin hakkınız. İnsanları görünüşünden dolayı aşağılarsanız. Sonra insanlar güzelsen sana daha iyi davranıyor. :( , yazarsınız.
Durum böyle olunca aynı tip insanlar ortaya çıktı: Lana Del Rey,Duman,Teoman,Cem Adrian ve türevlerinin(sanatçıları kötülemiyorum) hastası olan,uyku bağımlısı,her saat uyuyabilen;ancak çok geç saatlerde yatan,sürekli okulu kötüleyen,Vans delisi,kulaklığı bir yaşam aygıtı olarak gören,Nutella aşığı,yağmur yağdığında düşündüğü tek şey ''acilen kitap okumalıyım.'' olan,aşırı kitap delisi,kitaba para vermeyi öven...
Bu özelliklere ''gerçekten'' sahip olanları kötülüyor muyum? Asla.
Bunların tümü aynı insanda oluyorsa,kusura bakmayın da bu insanlar 10 taneyse 5'i yalancıdır.
Anlamadığım şeylerden biri de şu: Diyor ya dışlıyorlar bıdı bıdı,diye. Kendileri de herkesi aynı kefeye koyuyor ya da dışlıyor.
Yalnız bu dediğimi neredeyse herkes yapıyor: Beğenmediği müziği,kalitesiz müzik-kendince dinleyenleri aşağılıyorlar. Sanane. Bu kadar basit. Ben de o aşağılananlar arasındayım. Evet,Demet Akalın dinliyorum;evet,Petek Dinçöz de dinliyorum.
Ve sana bir şey söyleyeyim mi? Bu kişilerin belki her şarkısının sözlerinde kendini kaybetmezsin;ancak çoğu övüp övüp bitirilemeyen insandan daha iyi besteli şarkılar söylüyor. Ben şarkı dinlemek istiyorum,şiir değil.
Çoğu beğenilen şarkının bestesi yok,tıpkı bir şiir. Hepsi kopya. Bir de iki tane yürekten kopmuş gibi gösterilen söz,değişik benzetmeler... Al sana inanılmaz bir sanat eseri.
Şarkının da yavaş olması artısıdır.
Şimdi sen de eleştiriyorsun,derseniz. Ölçülü eleştiriye zaten bir şey dediğim yok. Kimse de beğenmek durumunda  değil hiçbir şeyi.
Ancak aşağılamak çok başka bir şey.
Bu benim saydığım ünlüler dışında da var.Daha büyük kesimlerce aşağılanan var. İşte onları bile aşağılama hakkın yok. Beğenmiyorsan dinleme. Bu kadar kolay.
Bir de bunlardan olmaya çalışan var. Kendini ille bir yere sokacak. Her konu hakkında,konuyu bilsin bilmesin, bir görüşü vardır. Bu görüş genellikle ''farklı'' olmak durumundadır. Çünkü onlar bu gezegenden değildir. Zaten onlar bu gezegenden daha iyisini ister ve hak eder.
Mor bulutların,pembe dağların,turuncu göllerin olduğu bir gezegen. Neden mi bu renkler? E onlar sıradan şeyleri sevmez ki.
Nerede kaldım?  Her konuda bir görüşleri vardır. İlle bir şeyin tarafı olacaktır. Takımların mesela...
Yani bir futbolcuya hayran oluyor,ölüyor: ''Ben Galatasaray için şunu yaparım,Fenerbahçe benim her şeyim...''
Sev o sevdiğin adamı; ancak olmadığın bir yere sokma kendini. Galatasaray için ölürüm,der Metin Oktay'ı bilmez.
Senden olmayanı dışlama çok: Şu takımı tutan şöyledir,Duman dinlemeyen yaşamasın,Teoman sevmiyorsan olmamışsın sen...
Şaka yollu da olsa,bir dışlama, hatta aşağılama var.
İşte bu dışlama yüzünden de insanlar olmadığı biri gibi gözükme çabasında.
Dışlayanda da suç var,kendi gibi olmayıp onların içine katılmaya çalışanda da.

Not: Bu yazıyı aslında 29 Mayıs 2013'te yazmıştım;ancak üzerinde çokça değiştirme yaptığımdan yeniden yayınlıyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder